PANDUAN RUMUSAN BAHASA MELAYU SPM
- Proses mencari dan mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan.
- Proses mengasingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti.
- Panjang rumusan mestilah mematuhi arahan ( tidak melebihi 120pp)
- Jumlah isi minimum ( tersurat dan tersirat ialah 8 dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah kata)
- Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus.
- Rumusan sebaik-baiknya ditulis dalam 4 peranggan iaitu perenggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan.
PENDAHULUAN
Baca dan fahami arahan soalan dengan teliti, kemudian kesan bahagian isi tersurat.
a. Pastikan kata kunci yang terdapat dalam arahan isi tersurat.
b. Gantikan kata kunci dengan perkataan yang seerti dengannya:
- Faktor; sebab; punca; elemen
b. Gantikan kata kunci dengan perkataan yang seerti dengannya:
- Faktor; sebab; punca; elemen
- Akibat; kesan; impak; implikasi; natijah
- Keistimewaan; kelebihan; faedah; manfaat; kebaikan; kepentingan
- Kelemahan; keburukan; kekurangan; kekangan; halangan; batasan; masalah
- Peranan; fungsi; tanggungjawab; tugas
Contoh Soalan (SPM 2006):
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang cara-cara (kata kunci isi tersurat) melahirkan masyarakat berbudi bahasa dan kesan (kata kunci isi tersirat) terhakisnya amalan berbudi bahasa dalam masyarakat.
Cara menulis pendahuluan:
Petikan membincangkan langkah-langkah melahirkan masyarakat berbudi bahasa di seluruh dunia.
ISI TERSURAT
- Isi tersurat ialah isi penting yang terdapat dalam petikan dan dapat dikesan berdasarkan arahan soalan.
- Jika arahan soalan ialah cara-cara, isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
- Garis dam nomborkan setiap isi tersurat.
- Setiap petikan biasanya mengandungi lebih daripada 6 isi tersurat.
- Isi tersurat lazimnya terdapat dalam setiap perenggan petikan.
- Abaikan setiap contoh, misalan, seperti dan huraian.
- Menitikberatkan isi utama atau isi penting sahaja.
- Pelajar dilarang menyalin keseluruhan atay daripada petikan.
- Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit peghubahsuaian daripada ayat asal.
- Jika arahan soalan ialah cara-cara, isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
- Garis dam nomborkan setiap isi tersurat.
- Setiap petikan biasanya mengandungi lebih daripada 6 isi tersurat.
- Isi tersurat lazimnya terdapat dalam setiap perenggan petikan.
- Abaikan setiap contoh, misalan, seperti dan huraian.
- Menitikberatkan isi utama atau isi penting sahaja.
- Pelajar dilarang menyalin keseluruhan atay daripada petikan.
- Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit peghubahsuaian daripada ayat asal.
* dengan menambah penanda wacana, penalakkan kata atau pertambahan kata
- Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.
- Untuk mengesan isi tersurat, pelajar DAPAT mengenal pasti perkataan-perkataan yang berikut, jika digunakan dalam petikan:
- Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.
- Untuk mengesan isi tersurat, pelajar DAPAT mengenal pasti perkataan-perkataan yang berikut, jika digunakan dalam petikan:
* punca: disebabkan, kerana, daripada, oleh sebab, menyumbang...
* kesan: dapat, telaj, mampu, berupaya, akan, boleh mendatangkan, menjadikan, menyebabkan, membolehkan, meninggalkan, mempengaruhi...
* langkah: hendaklah, perlu, mesti, harus, wajar, boleh, sepatutnya, wajib
- Selain mengenal pasti arahan dalam soalan dan kata kunci dalam atay-ayat petikan, pelajar juga boleh menentukan isi tersurat berdasarkan ayat-ayat yang menggunakan penanda wacana sebagaimana jadual yang berikut:-
* walaupun, namun begitu, penentangan maklumat
* selain itu, lebih daripada itu, di samping itu, serta, kesinambungan maklumat, idea, tambahan
* natijahnya, akibatnya, kesan
* juga, malahan, kesinambungan
* Hal ini demikian karana, pleh sebab itu, sebab
* kesan: dapat, telaj, mampu, berupaya, akan, boleh mendatangkan, menjadikan, menyebabkan, membolehkan, meninggalkan, mempengaruhi...
* langkah: hendaklah, perlu, mesti, harus, wajar, boleh, sepatutnya, wajib
- Selain mengenal pasti arahan dalam soalan dan kata kunci dalam atay-ayat petikan, pelajar juga boleh menentukan isi tersurat berdasarkan ayat-ayat yang menggunakan penanda wacana sebagaimana jadual yang berikut:-
* walaupun, namun begitu, penentangan maklumat
* selain itu, lebih daripada itu, di samping itu, serta, kesinambungan maklumat, idea, tambahan
* natijahnya, akibatnya, kesan
* juga, malahan, kesinambungan
* Hal ini demikian karana, pleh sebab itu, sebab
ISI TERSIRAT
- Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap unsur kedua dalam arahan soalan.
- Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua, kesan, maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.
Contoh:
- Dalam bahagian ini, pelajar mesti mengemukkan 2 unsur yang dapat merumus petikan.
- Unsur pertama ialah menyatakan cadangan/saranan terhadap isu... dengan ditandakan dengan kata... mestilah/haruslah/hendaklah.
- Unsur kedua ialah menyatakan harapan/penyelesai terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata... agar/supaya
Contoh:
Kesimpulannya, semua pihak harus bekerjasama dengan kerajaan untuk meningkatkan masyarakat berbudi bahasa supaya negara bertambah maju (kesan merupakan isi tersirat).
Formula Rumusan:
Petikan membincangkan (sinonim kata kunci)...
Antara (kata tugasan S) ialah (S1) dan (S2). Selain itu, (S3) serta (S4). Di samping itu, (S5 dan (S6).
Salah satu (kata tugasan T) ialah (T1) dan (T2).
Kesimpulannya, pihak sasaran mestilah (cadangan: menyokong; membanteras; menangani terhadap isu) supaya/agar (kesan; alasan) isi tersirat.
(Jumlah patah perkataan)
No comments:
Post a Comment